آشنایی با مراکز داده یا دیتاسنتر

شاید تا بحال برای خیلی از شما عزیزان پیش آمده باشه که مراکز داده چیست یا سرور های فیزیکی در چه مکان هایی نگه داری می شوند ، در این مقاله توضیحی مختصر از مراکز داده یا دیتاسنتر خدمتتون ارائه می کنیم.

 

  • لینک های ارتباطی

یکی از مهم تری از ویژگی های اصلی یک مرکز داده یا دیتاسنتر داشتن چند لینک ارتباطی و راه اندازی routing portocol های مختلف با دیگر شرکت های سرویس دهنده اینترنت می باشد ، چون این کار باعث افزایش پایداری شبکه در  سرور های میزببانی شده در آن دیتاسنتر را بالا خواهد برد و یا در صورت بروز هرگونه خرابی در لینک با جایگزین شدن لینک دیگر داون تایم سرورها را به صفر می رسانند و همچنین برای جلوگیری از حملات ddos و در این صورت شبکه پایداری خواهد داشت یک دیتاسنتر.

 

  •  سیستم تهویه و Cooling

یکی دیگر از عوامل ضروری هر دیتاسنتر داشتن سیستم تهویه و cooling قوی می باشد چون با پیشرفت تکنولوژی روز به روز ابعاد سرور ها کاهش می یابد و این کاهش ابعاد نیازمند یک سیستم تهویه مناسب برای جلوگیری از حرارت بالای پردازنده و سرور می باشد.

 

  •  سیستم برق و برق اضطراری

مورد مهم بعدی که می تواند در مراکز داده حیاتی باشد سیستم برق می باشد که باید به صورت A+B باشد به این معنی که سیستم برق A از یک post برق و سیستم برق B از post برق دیگر تامین می شود ، در صورتی که برای یکی از پست برق ها اختلالی ایجاد شود پست برق دیگر امکان ارائه سرویس دهی برق به سرور های دیتاسنتر را داشته باشد. بعد از تامین برق به صورت A+B باید در مسیر هر یک از پست برق ها سیستم برق اضطراری ، UPS یا ژنراطور قرار داده شود تا در زمانی که مشکلی برای سیستم برق اصلی به مشکل خورد ، سیستم برق اضطراری را بتوان جایگزین کرد.

 

  • سیستم های مانیتورینگ

بعد از راه اندازی و برقراری موارد ذکر شده برای یک مرکز داده ، راه اندازی یک سیستم مانیتورینگ واجب می باشد برای بررسی هرچه بهتر لینک های ارتباطی ، سیستم های تهویه و برق اظطراری تا درصورت بروز هر گونه اختلال کارشناسان مربوطه بتوانند عیب یابی سرویس را راحت تر انجام دهند.

 

موارد ذکر شده تنها بخشی از موارد لازم برای یک دیتاسنتر بود در مقالات بعدی توضیحات بیشتری در رابطه با این مورد ارائه خواهد شد.