آموزش نصب کنترل پنل رایگان ZPanel برروی سیستم عامل اوبونتو ( Ubuntu )

ZPanel

بسیاری از مدیران سرورها که قصد راه اندازی هاست مخصوص خود را دارند برای مدیریت بهتر و راحت تر آن نیازمند وجود یک پنل مناسب بر روی سرور خواهند بود. اگر از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنید، انتخاب های مختلفی مانند کلوکسو ( Kloxo  ) ، دایرکت ادمین ( DirectAdmin ) ، سی پنل ( cPanel ) و یا زد پنل  ( ZPanel ) پیش روی شما خواهد بود، اما همواره توصیه پارس پک استفاده از کنترل پنل کامل دایرکت ادمین به جهت کارایی و سرعت عمل بالا ، قیمت بسیار پایین و عدم وجود مشکلات تحریم ایران می باشد.  کلوکسو و زدپنل جزء کنترل پنل هایی هستند که دارای هزینه لایسنس نمی باشند.  البته کلوکسو دیگر یک پروژه مختومه محسوب می گردد و استفاده از آن به هیچ عنوان به جهت مشکلات امنیتی توصیه نمی گردد. اما زد پنل کمی در میان کنترل پنل های رایگان امیدوار کننده نشان داده است و شاید بتواند در میان کنترل پنل های رایگان نقش مناسبی را ایفا نماید. البته باید در نظر داشته باشید که کنترل پنل های رایگان همواره مشکلات خاص خود را دارند و ممکن است بعضا از پشتیبانی مناسبی نیز از سوی سازنده آن برخوردار نباشند، اما امتحان آنها شاید خالی از لطف نباشد. لذا در این مقاله قصد معرفی کنترل پنل ZPanel و چگونگی نصب آن را داریم. ZPanel کنترل پنلی رایگان برای مدیریت هاست می باشد که برای سرورهای ویندوزی و لینوکسی طراحی شده است. البته این پکیج برای سیستم عامل های دیگر مانند Mac OS X نیز ارائه شده است. این کنترل پنل با زبان PHP نوشته شده است و از پکیج های Open-source متفاوتی برای ارائه خدمات استفاده می کند. لازم به توضیح است که نسخه ویندوزی آن تنها از وب سرور apache و دیتابیس mysql پشتیبانی می کند و عملا کارایی چندانی را برای استفاده در ویندوز نخواهد داشت.

با توجه به حجم استفاده ی کاربران از سرور های لینوکسی، در این مقاله روش نصب این کنترل پنل را بر روی Ubuntu 12.04 LTS شرح خواهیم داد. لازم به توضیح است که آخرین نسخه ی Stable این پکیج با ویرایش ابونتو 12.04 سازگار می باشد و برای نسخه های بالاتر Ubuntu Server/Desktop باید از نسخه های بتای این پکیج استفاده کرد.
برای مشاهده اطلاعات اتصال به سرور می توانید با ورود به بخش کاربری خود در سایت پارس پک از امکانات پنل ابر سرور استفاده فرمائید. برای اتصال به کنسول/ترمینال  می توانید از طریق نرم افزارهای واسط مانند Putty به سرور متصل شوید. لازم به ذکر است که برای نصب این کنترل پنل نباید کنترل پنل دیگری پیش از آن بر روی سرور نصب شده باشد. به عبارت دیگر سیستم عامل لینوکس شما می بایست تازه بوده و هیچ پکیجی بر روی آن نصب نشده باشد. پکیج هایی زیر در ادامه مراحل توسط ZPanel بر روی سرور نصب می شوند و نباید پیش از آن بر روی سرور نصب شده باشند.
• MySQL
• Apache
• Bind
• Dovecot
• Postfix
• proFTPd
جهت شروع عملیات، لطفا به کمک دستور زیر می توانید نسخه سازگار با Ubuntu 12.04 را دانلود کنید.

wget https://raw.github.com/zpanel/installers/master/install/Ubuntu-12_04/10_1_1.sh

بعد از اتمام دانلود لازم است تا فایل دریافت شده را به یک فایل اجرایی تبدیل کنیم. بدین منظور از دستور زیر استفاده کنید:

chmod +x 10_1_1.sh

سپس از دستور زیر اقدام به نصب ZPanel کنید:

sudo ./10_1_1.sh

با اجرای این دستور با چنین صفحه ای مواجه خواهید شد:

zpanel_1

با وارد کردن حرف y به قسمت انتخاب منطقه ی جغرافیای منتقل خواهید شد:

zpanel_2

با انتخاب Asia و بعد از آن Tehran ساعت سرور براساس ساعت رسمی کشور تنظیم خواهد شد. در مرحله ی بعد از شما درخواست وارد کردن یک FQDN یا Fully Qualified Domain Name می شود. کافی است که یک زیر دامنه را در اینجا وارد نمائید. در مرحله ی بعد بایستی IP سرور خود را وارد کنید. با انتخاب گزینه y پیغامی مبنی بر راه اندازی مجدد سرور، اجرای مراحل نصب ذکر شده و پاک شدن AppArmor مشاهده خواهید کرد. با انتخاب Ctrl+C به فرآیند نصب خاتمه دهید و سیستم خود را راه اندازی مجدد کنید. سپس مراحل ذکر شده را تکرار کنید و بعد از وارد کردن IP و سپس اعلام امادگی برای نصب ZPanel، منتظر نصب پکیج بمانید. بعد از اتمام نصب نام کاربری و رمز عبور ZPanel و همچنین رمز عبور MySQL به شما خواهد شد.

zpanel_3

با وارد کردن حرف y و راه اندازی مجدد سیستم شما قادر به استفاده از ZPanel خواهید بود. دسترسی به کنترل پنل در صورت راه اندازی Subdomain از طریق لینک مربوطه و در صورت عدم استفاده از آن از طریق IP سرور امکان پذیر است. اکنون می توانید هاست خود را با کنترل پنل ZPanel مدیریت کنید:

zpanel_4