سرفیس فون، آخرین شانس مایکروسافت در برابر رقبا

[ad_1]

رؤیای مایکروسافت برای تبدیل کردن ویندوز به مهره‌ای کلیدی در دنیای گوشی‌های هوشمند، با در نظر گرفتن سهم یک درصدی این کمپانی از بازار جهانی موبایل، به پایان خود نزدیک می‌شود. حتی مدیران ارشد مایکروسافت نیز به این موضوع اشاره‌ می‌کنند که کمپانی مورد بحث، ویندوز ۱۰ موبایل را بیشتر به‌عنوان یک پروژه‌ی پژوهشی می‌بیند تا یک محصول جدی و مهم. با این حال مری جو فولی از وب‌سایت ZDNet در گزارش جدید خود می‌نویسد که مایکروسافت احتمالا ایده‌ای در سر می‌پروراند.

گفته می‌شود مایکروسافت در حال کار بر روی پروژه‌‌ای است که احتمالا در اواخر سال ۲۰۱۷ به سرانجام می‌رسد. به موجب این پروژه، نسخه‌ی کامل ویندوز روی پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM اجرا می‌شود؛ همان پردازنده‌هایی که در بخش عمده‌ای از گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شود.

در حالی‌ که احتمالا از این فناوری می‌توان در هر گوشی مبتنی بر ویندوزی بهره برد؛ اما گزارش جو فولی حاکی از آن است که مایکروسافت همچنان به‌سختی در حال کار بر روی سرفیس‌فون است؛ گوشی هوشمند مورد انتظاری که بر اساس اشاره‌های مبهم این کمپانی، رقیبی جدی برای آیفون خواهد بود.

برای درک چرایی این موضوع، در ابتدا باید کمی به گذشته بازگردیم.

کانتینیوم

مایکروسافت بهترین و کلیدی‌ترین قابلیت ویندوز ۱۰ موبایل را کانتینیوم می‌داند. به‌موجب این قابلیت؛ امکان اتصال نمایشگر، کیبورد و ماوس به تعدادی از گوشی‌های ویندوزی نظیر لومیا ۹۵۰ و اچ‌پی ایلایت ایکس ۳ و استفاده از آن‌ها به‌عنوان یک کامپیوتر فراهم می‌شود. اگرچه چنین قابلیتی عملی است؛ اما در این حالت تنها امکان استفاده از تعدادی اپلیکیشن با طراحی خاص از فروشگاه اپلیکیشن ویندوز استور، نظیر نسخه‌ی موبایل مایکروسافت آفیس وجود دارد.

کانتینیوم/

بر اساس گزارش‌های متعددی که در طول سال گذشته منتشر شده است؛ کلیدی‌ترین قابلیت سرفیس‌فون، امکان استفاده از نسخه‌ی کامل ویندوز در حالت کانتینیوم خواهد بود. قابلیت یادشده می‌تواند برای کسب‌وکارهای بزرگی مفید باشد که در آن‌ها بخش عمده‌ای از کار، به‌جای اپ‌‌های موبایل، با نرم‌افزارهای PC انجام می‌شود. با توجه به سابقه‌ی درخشان مایکروسافت در زمینه‌ی همکاری با کسب‌وکارهای بزرگ؛ به نظر می‌رسد که وجود چنین قابلیتی در گوشی هوشمند جدید مایکروسافت، حداقل در میان اشخاص حرفه‌ای، آن را به تهدیدی جدیدی برای آیفون بدل خواهد کرد.

اما عملی ساختن این ایده بسیار دشوار خواهد بود. گوشی‌های هوشمند به‌طور عمده از پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم استفاده می‌کنند، در چنین پردازنده‌هایی، بین مصرف انرژی و عملکرد، تعادل برقرار شده است. حتی اپل در مک‌بوک‌های جدید خود، یک تراشه‌ی مبتنی بر آرم برای تاچ‌بار در نظر گرفته است و گفته می‌شود که این کمپانی، امکان استفاده از تراشه‌های ARM در مک‌بوک‌های آینده‌ی خود را نیز بررسی می‌کند.

مسئله این است نسخه‌ی PC ویندوز و به تبع آن، نرم‌افزار‌های این سیستم عامل؛ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها بر روی پردازنده‌های مبتنی بر معماری X86 اینتل اجرا شوند و اینتل نیز در مواجهه با موفقیت‌های آرم و کوالکام، برنامه‌های خود برای عرضه‌ی تراشه‌ی جدید موبایل را کنار گذاشت و بدین ترتیب ظاهرا باعث متوقف شدن پروژه‌ی سرفیس‌فون شد.

امولاتور

آنچه مایکروسافت می‌سازد؛ در شرایط کنونی، بهترین خبری است که پس از مدت‌های طولانی در مورد گوشی‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل به گوش می‌رسد.

به لحاظ فنی، مایکروسافت اعلام کرده است که در حال ساخت یک «امولاتور» است؛ ترفندی برای فریب دادن یک گجت. این فناوری مشابه چیزی است که نینتندو بر روی NES Classic استفاده کرد تا اجرای بازی‌های قدیمی بر روی یک کنسول مدرن‌تر و کوچک‌تر، بی‌نقص باشد. احتمالا این امولاتور سبب آن خواهد شد که ویندوز، چنین تصور کند که در حال اجراشدن روی یک پردازنده‌ی اینتل است، در حالی که عملا پردازنده‌ی گوشی مبتنی بر معماری آرم است.

اما نقطه‌ی ضعف این ترفند، مصرف انرژی است؛ چرا که در حالت Emulation (تقلید) نسبت به حالت عادی، توان پردازشی بسیار بیشتری نیاز است. اجرای بازی‌های NES دهه‌ی ۸۰ در حالت Emulation، تفاوت فاحشی با اجرای نرم‌افزارهای قدرتمند دارد و این موضوع مسلما مصرف بالای انرژی در پی خواهد داشت.

اما همان‌طور که پیتر برایت از وب‌سایت ArsTechnica می‌نویسد؛ این مسئله چندان هم نگران‌کننده نیست، چرا که حین استفاده از سرفیس‌فون در حالت کانتینیوم، گوشی به کابل برق متصل خواهد بود.

با توجه به تردید‌ها و درنگ‌های اخیر مدیران مایکروسافت حین صحبت در مورد برنامه‌ی این کمپانی در زمینه‌ی موبایل، عرضه‌ی سرفیس‌فون چندان هم قطعی به نظر نمی‌رسد، با این وجود، از نقطه‌نظر فنی به نظر می‌رسد چنانچه مایکروسافت تصمیم به استفاده از آخرین فرصت خود در دنیای موبایل داشته باشد، همه‌چیز به آهستگی و پیوستگی به حقیقت خواهد پیوست.

[ad_2]

منبع