سهم ویندوز 10 در دنیای دسکتاپ از مرز ۲۵ درصد عبور کرد

[ad_1]

ویندوز ۱۰ جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز است که به‌صورت یکپارچه برای رایانه‌های شخصی، موبایل‌های ویندوزی، تبلت‌های ویندوزی، کنسول ایکس باکس وان، هدست‌های واقعیت افزوده و اینترنت اشیاء منتشر شده است. ویندوز ۱۰ اکنون بیش از ۲۵ درصد از بازار رایانه‌هایی شخصی را در دست دارد و این یعنی از هر ۴ رایانه موجود در جهان، یک رایانه از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کند.

ویندوز ۱۰ تنها در ۴ هفته نخست پس از عرضه، روی بیش از ۷۵ میلیون رایانه نصب شد و این رقم پس از یک سال، به بیش از ۳۰۰ میلیون دستگاه رسید. مایکروسافت چند ماه پیش و در جریان یک کنفرانس اختصاصی، اعلام کرد ویندوز ۱۰ تا آن لحظه روی بیش از ۴۰۰ میلیون دستگاه نصب شده است. ردموندی‌ها اعلام کرده بودند که در نظر دارند در دو الی سه سال نخست پس از عرضه ویندوز ۱۰، این رقم را به یک میلیارد برسانند؛ اما مدتی بعد اعلام شد دستیابی به چنین آماری در بازه‌ی زمانی تعیین‌شده، غیرممکن است و باید در اهداف از پیش تعیین‌شده تجدید نظر شود.

به‌طور دقیق، ویندوز ۱۰ تا پایان ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ موفق شده است ۲۵.۳۰ درصد بازار رایانه‌های شخصی را در دست بگیرد و تنها در ماه دسامبر ۰.۹۴ درصد رشد داشته است. رشد ویندوز ۱۰ از نیمه دوم سال ۲۰۱۶ به بعد روندی آهسته داشته و علت آن پایان مدت‌زمان یک‌ساله رایگان بودن آن است.

سیستم عامل

ویندوز ۸ که نخستین تجربه مایکروسافت در دنیای صفحات لمسی به شمار می‌رفت، اکنون تنها ۱.۶۲ درصد از بازار را در دست دارد و در ماه دسامبر سهم آن ۰.۰۴ درصد کاهش یافته است. ویندوز ۸.۱ که بروزرسانی بزرگ ویندوز ۸ به شمار می‌رود، در حال حاضر ۸.۵۲ درصد از بازار را در اختیار دارد. در مجموع، سهم ویندوز ۸ و ویندوز ۸.۱ از بازار در ماه ژانویه ۲۰۱۷ تنها ۸.۵۲ درصد بوده و این در حالی است که سهم آن‌ها در ماه می سال ۲۰۱۵ تا مرز ۱۶.۴۵ درصد نیز رسیده بود.

ویندوز ۷ که برخی آن را بهترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز می‌دانند، هنوز هم یکه‌تاز است و در ماه ژانویه امسال ۴۷.۲۰ درصد بازار را در دست داشته است. سهم ویندوز ۱۰ از بازار اکنون تقریباً نصف ویندوز ۷ شده است و به آن نزدیک‌تر می‌شود. ویندوز ۷ در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ توانست ویندوز XP را پشت سر بگذارد و به عنوان محبوب‌ترین نسخه از ویندوز شناخته شود. ویندوز ۷ در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ نیز ۶۰ درصد از بازار را در دست داشت؛ اما از وقتی ویندوز ۱۰ عرضه شده است، ویندوز ۷ به‌تدریج جایگاه خود را از دست می‌دهد.

ویندوز ویستا، که برخی آن را یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های مایکروسافت می‌دانند، روزهای خوبی سپری نمی‌کند. سال ۲۰۱۷، دهمین سالگرد عرضه ویندوز ویستا است؛ اما متاسفانه این نسخه از ویندوز اکنون تنها ۰.۸۴ درصد از بازار را در دست دارد و تنها در ماه گذشته ۰.۲۲ درصد از سهم خود را از دست داده است؛ اما ویندوز XP که این روزها دیگر پشتیبانی نمی‌شود، اوضاع بهتری دارد. ویندوز XP با از دست دادن ۰.۱۰ درصد از سهم خود در ماه گذشته، اکنون ۹.۱۷ درصد از بازار سیستم‌عامل ویندوز را در اختیار گرفته است و به‌تدریج این رقم نزول می‌کند.

در مجموع، سیستم‌عامل ویندوز در ماه گذشته ۰.۳۱ درصد از سهم خود را از دست داده و سهم آن از بازار به ۹۱.۴۱ درصد رسیده است؛ اما رقبای ویندوز توانسته‌اند رشد اندکی داشته باشند. سهم سیستم‌عامل Mac OS X در ماه گذشته ۰.۲۵ درصد افزایش یافته و به ۶.۳۲ درصد رسیده است. لینوکس نیز یک رشد ۰.۰۶ درصدی تجربه کرده و اکنون ۲.۲۷ درصد بازار را در دست دارد.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا شما نیز کاربر ویندوز ۱۰ هستید؟

[ad_2]

منبع