“هاست” امن و تعریف آن

photo_2016-09-14_14-58-50

هاست ” امن “و تعریف آن :

 

 

هاست امن به هاستی گفته می شود که به طور نسبی از بالاترین درجه ی امنیتی برخوردار باشد و بتواند کمترین حفره ی امنیتی ممکن را برای جلوگیری از دسترسی غیر مجاز دیگران به اطلاعات داشته باشد.

 

در دنیای امروز شاید هیچ شرکت و هاستینگی نتواند امنیت صد در صد اطلاعات یک سرور حتی با عنوان سرویس هاست امن را تضمین کند زیرا ضریب امنیت اطلاعاتی که به صورت آنلاین و از کانال اینترنت در اختیار تمام کاربران در سراسر دنیا قرار می گیرد از آنجا که همواره باید راه هایی برای مدیریت و بروز رسانی و آپدیت این سیستم در اختیار افرادی خاص (معمولا مدیر سرور و افرادی که کار ویرایش یا بروزرسانی این اطلاعات را بر عهده دارند) قرار گیرد، کاهش می یابد.

 

در واقع اگر بخواهیم مثالی بزنیم هاست (سرویس میزبانی وب شما) مانند خانه ای است که درها، دیوارها، پنجره ها و روزنه های خاصی در آن تعبیه شده است.

 

بدیهی است که این درها و پنجره ها و روزنه ها و … هر یک با منظور و کاربردهای خاصی ایجاد شده اند و وجود تمام آنها در ساختمان این خانه لازم است که البته ممکن است غیر از دودکش و هواکش و لوله های مربوط به فاضلاب و … سوراخ ها و تَرَک هایی هم در دیوار ساختمان به طور سهوی ایجاد شده باشند که از چشم معمار و بنای ساختمان دور مانده باشد که وظیفه ی مدیر و مسئول این ساختمان است که همواره ساختمان را تا جای ممکن بررسی کرده و روزنه های اضافی و غیر ضروری آنرا به مواد و مصالح مناسب پر کند و همچنین همواره مطمئن شود که در و پنجره ها و سایر اجزای اجتناب ناپذیر ساختمان به اندازه ی کافی امن هستند و هر کسی به راحتی قادر نیست به این ساختمان نفوذ کند مگر صاحب خانه و تمام کسانی که یا کلید داشته باشند و یا سطح دسترسی آنها به این خانه از قبل تعریف شده باشد.

 

 

در مورد هاست نیز همین قانون وجود دارد. همواره می توان سطح امنیت را افزایش داد اما این امنیت همیشه نسبی خواهد بود و هر اقدامی که انجام شود باز هم اقدامات دیگری برای انجام وجود خواهد داشت که امنیت را باز هم افزایش دهد و در واقع کاری که در مورد هاست امن می توان انجام داد همان کارهایی است که می توان در مورد یک خانه ی امن به انجام رساند و خانه را از دستبرد دزدها که کارشان شبیه هکرها است در امان نگه داشت اما به طبع هرچه دزد حرفه ای تر باشد برای جلوگیری از دستبرد او به خانه باید سطح و استاندارد بالاتری از امنیت در ساختمان و تمام اجزای آن لحاظ شده باشد.

 

 

اما اموری هستند که رعایت آنها توسط مدیران مرتبط با هاست سبب می گردد امکان هک شدن و به خطر افتادن امنیت هاست تا صدها برابر کمتر شود که در ادامه به برخی از این امور اشاره می شود.

 

استفاده از نرم افزارهای امن و مطمئن تر مدیریتی اصلی بروز رسانی و آپدیت نرم افزارها که معمولا کار رفع روزنه های ناخواسته و غیر ایمن را انجام می دهداستفاده از نرم افزارهای امنیتی و دیواره های آتش در کنار نرم افزار های اصلی امن ،استفاده از رمزهای سخت تر و افزایش پیچیدگی الگوریتم های دستیبابی به این رمز هاغیر فعال کردن یا حذف هر کد، ابزار و تابع اضافه ی نرم افزاری که هیچ گاه از آن استفاده نمی شود.

 

 

سعی در اصلاح یا جایگزینی هر کد، ابزار یا تابعی که وجود آن لازم اما با ریسک همراه است ،کنترل کامل سطح دسترسی ها و حذف هر نوع حق دسترسی غیر لازم و اضافی مانیتور پیوسته ی هاست و سرور و جدی تلقی کردن هرگونه تغییر یا تنظیم اعمال شده ی مشکوک

و البته اقدامات زیاد دیگری که پرداختن به آنها را به مقالات دیگری موکول می کنیم زیرا این مقاله تنها در ارتباط با تعریف هاست امن به زبان ساده است و قصد ندارد جزئیات آموزشی را مطرح کند.

 

 

در مجموع می توان گفت که هاست امن هاستی است که به طور نسبی ایمن تر باشد و متاسفانه باید گفت که عبارت ‘امن’در دنیای مجازی به معنای مطلق آن شاید همواره یک آرزو باقی بماند…